De nieuwe consument: een trend, fenomeen of pure realiteit? Als je het mij vraagt, alledrie. De technologie verandert en mensen veranderen logischerwijze mee. Op de dag van vandaag wil de consument inspraak en zijn mening verkondigen. Dat was nog nooit zo eenvoudig als nu, dankzij sociale media zoals Twitter en Facebook. Welke eigenschappen karakteriseren de nieuwe consument anno 2011?

  • Empowered
    De huidige consument wil meepraten met z’n favoriete merken en indien mogelijk, ook meewerken. Het is dan ook opportuun om de consument inspraak te geven, in plaats van louter eenrichtingsverkeer (push-marketing).
  • Cosmopolitan
    Het online en offline leven smelten steeds vaker samen. De mens heeft tegenwoordig veel invloed van media, tv, internet. Net als de globalisering leidde dit ertoe dat we veel sneller te beïnvloeden zijn. Iedereen gaat tegenwoordig z’n eigen mening en attitudes ‘samenshoppen’ op basis van wat hij ziet en ervaart.
  • Co-creator
    Consumenten willen zelf meedenken en meepraten. Het is daarom niet goed om te vragen: “Wat vind je er van?” Veel beter is namelijk: “Wat wil je, zullen we er samen aan werken?”
  • Emotional
    Mensen gaan op de dag van vandaag steeds makkelijker hun gevoelens gaan uiten, voornamelijk dan online.

Het is aan bedrijven om hier op in te spelen en te handelen als een heuse conversation manager. Ook op vlak van online research heeft dit z’n invloed. Uit conversaties kan men heel veel leren. Als marketeers en onderzoekers is het daarom belangrijk om de discussie te initiëren. Het oprichten van een online community is een uitstekend hulpmiddel hierbij.

Vond je dit een interessant artikel?
Spread
the
Word
SEO Nieuwsbrief

Een reactie op “De nieuwe consument

  • October 7, 2011 at 3:23 am
    Permalink

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. In any case I will be subscribing to your feed and I’m hoping you write again very soon!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>