Google verbetert communicatie mbt. foute links

Is je site uit Google’s zoekindex verdwenen? Dan heb je ongetwijfeld een penalty aan je broek. Maar hoe weet je nu wat de precieze oorzaak hier van is? Je eerste werk: gaan kijken in je Google Webmaster Tools. Werd er een manuele actie ondernomen tegen je site, dan heeft Google jou via deze weg op de hoogte gebracht. Een dergelijk bericht kan je krijgen wanneer jij of je onbetrouwbare SEO firma op onethische wijze links heeft verworven om je rankings zo te manipuleren.

linkwaarschuwingGoogle

Het is vervolgens aan jou om al deze misleidende links te gaan opkuisen, eerst door de webmasters te contacteren en als laatste redmiddel kan je Disavow tool gaan gebruiken.

Maar hoe weet je nu in godsnaam welke links zo nefast voor je site waren? Wel, dit heeft Matt Cutts aangekaard in z’n meest recente video op Youtube. Vanaf heden gaan ze in hun communicatie via de Webmaster Tools ook voorbeelden plaatsen van links naar jouw site die je ranking negatief beïnvloeden. Deze lijst zal niet volledig zijn, maar je hebt in elk geval wel een goede basis om mee te beginnen.

Wat mij betreft een uitstekende zaak voor de SEO’s. Maar vooral niet vergeten: als je op een ethische wijze SEO toepast, zou je nooit in aanraking moeten komen met dit soort zaken!

Bekijk hieronder het volledige filmpje: