De laatste weken heeft Google een groot aantal wijzigingen doorgevoerd aan hun zoekalgoritme. Het naar je hand zetten van de zoekresultaten is nog nooit zo moeilijk geweest als nu. En ik moet toegeven: nooit gedacht dat veranderingen met zo’n grote impact op SEO er al zo snel zaten aan te komen. Hieronder heb ik de meest opmerkelijke wijzigingen onder de loep genomen.

SEO: vroeger en nu

Op nummer 1 geraken in Google was vroeger niet zo bijzonder moeilijk als je over de nodige SEO bagage beschikte. Je schreef een heel lang, kwalitatief artikel op je website, zorgde ervoor dat ze zoektermen waarop je wou scoren een aantal keer voorkwamen in de tekst alsook in de titel en in de alt-tags van de afbeeldingen en vervolgens ging je gaan linkbuilden. Mits enkele kwalitatieve links geraakte je vlot bovenaan in de zoekresultaten. Maar nu liggen de kaarten helemaal anders. Met enkel lange, informatieve teksten geraak je er niet meer. Bovendien is ook het creëren van backlinks geen garantie meer tot succes, integendeel: je riskeert een penalty aan je broek als je het niet voorzichtig aanpakt…

De Over Optimization Penalty

Een van de meest recente wijzigingen aan het rankingalgoritme, is de ‘Over Optimization Penaly’. Dit is een penalty die wordt toegekend aan websites die overgeoptimaliseerd werden om op bepaalde zoektermen goed te scoren. Deze wijziging heeft een bijzonder grote impact binnen de SEO industrie, zeker omdat vele SEO inspanningen die in het verleden werden gerealiseerd, nu plots in je nadeel blijken te zijn.

Er is sprake van een overoptimalisatie wanneer een bepaalde zoekterm te vaak voorkomt op je pagina, in je titel, alt-tags, url, in de ankerteksten van je links, in de h1′s… De drie belangrijkste zijn ongetwijfeld de titel tag, de URL en de ankertekst van de inkomende links. Gebruik je hier te vaak hetzelfde zoekwoord, dan is de kans groot dat dit nu resulteert in een lagere ranking. Matigen is de boodschap!

Onnatuurlijke linkbuilding en de-indexatie van blognetwerken

Nog nooit slaagde Google er zo goed in om spam te detecteren. Ze beschikken immers over een immense berg aan data en ik heb het gevoel dat ze die nu (eindelijk) op een slimme manier beginnen in te zetten. Google hoeft maar de kijken naar websites die heel erg veel uitgaande links hebben, low quality content aanbieden en nauwelijks of geen inflow en/of links via sociale kanalen verkrijgen. Een bijzonder hoge bouncerate en meteen terugklikken naar de zoekresultaten zijn eveneens belangrijke factoren om na te gaan of het nu al dan niet om spam or irrelevante sites gaat.

Een andere belangrijke algoritmewijziging betreft het controleren van links, die doorgaans heel belangrijk zijn om goed te scoren. Indien Google detecteert dat links via een onnatuurlijke weg tot stand zijn gekomen, zal je gegarandeerd een drop in je rankings genoteerd hebben. Google weet nu namelijk opzichtelijke blognetwerken te identificeren die louter worden gebruikt als methode om backlinks naar je site te krijgen. Dit niet noodzakelijk omdat Google zelf lid werd van dergelijke blognetwerken, maar door algoritmisch na te gaan wat dit type blognetwerken gemeen hebben. Bijvoorbeeld:

  • Allemaal blogposts met uitgaande links waarvoor in 95% van de gevallen een vaak gezocht zoekwoord als linktekst werd gebruikt
  • In elke blogpost staan minstens 1 link
  • Al deze blogs en artikels verkrijgen weinig tot geen bezoekers en weinig tot geen inflow via sociale media.
  • De blogs binnen één netwerk hebben steeds links naar dezelfde websites

Buildmyrank is een voorbeeld van een betalend blognetwerk waar iedereen zomaar lid van kon worden. De reviews omtrent deze service waren steeds heel lovend: menig linkbuilders raadden deze service aan aangezien het enorm goed werkte om binnen een kort termijn goed te scoren in Google. Maar kijk, mooie liedjes duren niet lang. Een paar jaar later heeft Google al de blogs binnen dit netwerk gedeïndexeerd en jij bent in een klap al deze links kwijt en dus ook je goede rankings….

Duurzaam linkbuilden

Wat linkbuilding betreft, is het nooit goed om op slechts één techniek te rekenen om goede rankings te behalen. Linkbuilding is nog steeds een belangrijke factor om goede rankings te behalen, maar je dient alvast een pak voorzichtiger te zijn dan vroeger. Links verkrijgen met als enige doel het snel stijgen binnen de zoekresultaten, wordt nu veel sneller gedetecteerd én afgestraft. Weet je dus niet zeker waar je aan begint, vraag dan zeker eerst raad aan een linkbuilding of SEO-expert. Ik heb al vele gevallen gezien waarin sites uiteindelijk een penalty kregen door een foutieve linkbuilding campagne en ze uiteindelijk lager scoorden dan waar ze hadden gestaan zonder linkbuilding. En geloof me vrij, van een penalty geraak je niet makkelijk af.

Hieronder 7 tips waar je vanaf nu zeker rekening mee dient te houden, wil je duurzaam gaan linkbuilden:

  1. Ga met een nieuwe site niet meteen van start met agressieve linkbuildingcampagnes
  2. Bouw links volgens een zo natuurlijk patroon: niet alles in een keer maar heel geleidelijk aan
  3. Verkrijg links op sites die zelf heel goed scoren in Google en vaak gedeeld worden op sociale media (!)
  4. Ga niet meer je voornaamste zoekwoord spammen in de linkteksten (!)
  5. Gebruik linkteksten zoals ‘klik hier’, ‘coole site’ etc. (!)
  6. Gebruik vaak je brand (de naam van je site en je URL) in de linkteksten. Op Search Engine Watch verwoordde men het als volgt: “Websites, especially recently, are being hit for being aggressive with their anchor text use for their backlinks. As with many things in SEO, opinions will vary, but many would tell you that you would want a minimum of 35 percent of your backlinks to be links using your domain name/URL or some other “branded” link text. In fact, you might find that many of the top performing websites contain 50-80 percent “branded” anchor text.” (!)
  7. Vermijd sitewide links – deze zijn uit den boze en worden heel snel als ‘paid links’ aanzien, wat een penalty kan veroorzaken (!)

Belangrijk is ook dat we leren uit de Buildmyrank case. Een site die maar een type links heeft (allemaal kwaliteitsvolle links van op blogs met hoge PageRank) komt heel onnatuurlijk over. Als je linkbuildingprofiel enkel bestaat uit kwalitatieve, dofollow links, dan is er iets mis. Zorg dus voor voldoende variatie in je linkbuildingtechnieken en de kwaliteit van je links. Een natuurlijk linkbuildingprofiel bestaat immers ook uit een groot deel nofollow en minder kwalitatieve (maar géén spammerige) links. Zorg ook niet alleen voor tekstlinks, maar ook voor afbeeldingen waar een link achter zit.

Verschillende linkbuildingtechnieken voor verschillende sites

Elke site is anders en vereist dus een andere linkbuilding strategie. Bij nieuwe sites dien je bijvoorbeeld veel voorzichtiger om te springen met linkbuilding dan bij sites die al een heel goede reputatie hebben opgebouwd in Google. Nieuwe sites zijn veel gevoeliger voor het verkrijgen van een Google penalty terwijl je bij oudere sites al sneller je keywords in de ankerteksten van je links mag gebruiken. Start bij nieuwe sites heel geleidelijk aan met linkbuilden en leg een goede basis met kwaliteitsvolle “branded” links die heel gestaag groeien.

Content en bezoeker centraal

Een enorm belangrijk signaal voor Google om te bepalen of een website relevant is voor een bepaalde zoekopdracht, is het klikgedrag van zijn zoekmachinegebruikers. Als het merendeel van je bezoekers doorklikt vanuit Google naar je site en dan onmiddellijk op de back button van de browser drukt om andere zoekresultaten te bekijken, dan is je site niet relevant voor die ene zoekopdracht en zal Google je een lagere positie toekennen. Optimaliseer je site daarom enkel op zoektermen waarvan je weet dat je de bezoeker een meerwaarde kan bieden.

En wat is jouw visie? Aarzel niet om je mening in een reactie te delen!

Vond je dit een interessant artikel?
Spread
the
Word
SEO Nieuwsbrief

2 reacties op “Grote veranderingen binnen het SEO landschap

  • May 7, 2012 at 2:35 pm
    Permalink

    Als “nieuwe” website is het zeer moeilijk om te weten wat die ‘limiet’ is van overoptimalisatie. Hoe weet je dat je afgestraft wordt voor overoptimalisatie? Hoe weet je hoeveel backlinks te creëren per dag/week/maand? Is het slim van zo’n “pakket” backlinks te kopen ergens?

  • June 1, 2012 at 7:30 pm
    Permalink

    Hartelijk dank heren voor dit heldere artikel. Goed om te weten dat het allemaal zo veranderd is… ik dacht dat het om kleine aanpassingen ging..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>