Wat SEO betreft kan worden gesteld er bij de zoekmachines een haat-liefdeverhouding heerst. Natuurlijk is het een goede zaak dat webmasters hun sites optimaliseren opdat deze makkelijker toegankelijk worden voor de zoekmachinespiders. Vanuit deze visie ontwikkelde Google een gratis handleiding voor beginnende SEO’ers die ondertussen in maar liefst veertig talen beschikbaar is. Deze gids telt tweeëntwintig pagina’s en bestaat voornamelijk uit technische best practices waaraan een site moet voldoen om vlotter geïndexeerd te worden en beter te scoren. Echter, het toepassen van deze tips zal een site niet op miraculeuze wijze naar boven stuwen. Dit citaat uit de handleiding toont aan dat men zich dergelijke illusies best bespaart:

“Hoewel er (helaas) geen geheimen in deze handleiding staan die uw site automatisch de eerste positie geven bij zoekopdrachten in Google, wordt het voor zoekmachines wel gemakkelijker om uw inhoud te crawlen en te indexeren als u de onderstaande praktische tips volgt.”
Bron: Beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie van Google, 2008

Waarom is er dan ook een haatverhouding? Wel, SEO kan voor de zoekmachines ook een gevaar betekenen. Wat als spammers hun ongewenste website zodanig optimaliseren opdat deze toch bovenaan de zoekresultaten komt te staan? Wanneer zoekmachinegebruikers op deze volstrekt nutteloze site terechtkomen die op de koop toe bovenaan de zoekresultaten staat, zullen zij dit als negatief ervaren en hun vertrouwen in de zoekmachine zal dalen. Indien gebruikers niet meer tevreden zijn met de getoonde resultaten zullen zij overstappen naar een andere zoekmachine. En laat nu net kwaliteit en gebruikerservaring de belangrijkste troeven van een zoekmachine zijn. Geen enkele zoekmachine houdt ervan zijn zoekresultaten te zien vervuilen. Dit verklaart meteen waarom de algoritmes van een zoekrobot geheim blijven en deze wekelijks worden gefinetuned. Bovendien beschikt Google over een heus Web Spam Team, een onderdeel van hun Search Quality Division, dat korte metten maakt met sites die overgeoptimaliseerd zijn of gebruik maken van zogenaamde Black Hat technieken, een strijd waarin ze steeds beter worden. Dit wellicht door een goede analyse van de gigantische hoeveelheid data waarover ze beschikken.

Een gouden regel die men haast overal terugvindt, luidt als volgt: maak uw site voor uw gebruikers, niet voor zoekmachines. Het toepassen van SEO is een evenwichtsoefening waar behoorlijk wat bij komt kijken. Men mag zich hierdoor niet laten ontmoedigen. Mits voldoende tijd en focus kan iedereen er bijzonder goed in worden!

Vond je dit een interessant artikel?
Delen = Awesome!
Ontvang gratis updates

Een reactie op “Hoe staan zoekmachines zelf tegenover SEO?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>