Search Engine Optimization (SEO) kan vrij vertaald worden als ‘zoekmachineoptimalisatie’. Sommigen noemen het een kunst, anderen een wetenschap. Concreet gaat het om het toepassen van technieken op en rond een site om zo hoger te scoren in de niet-gesponsorde resultaten van zoekmachines. Het ultieme doel is om zo meer bezoekers te halen en bijgevolg ook meer conversies en winst.

SEO, is dat een exacte wetenschap of eerder puur gissen? Wel, eigenlijk is een combinatie van beide. Het is een methode gebaseerd op een aantal gevestigde beginselen en richtsnoeren. Enerzijds zijn er de duidelijke wetenschappelijke technieken die kunnen worden gebruikt. Zo vinden we op de website van Google de ’Richtlijnen voor Webmasters‘. Deze richtlijnen geven webmasters aan hoe hun sites er op vlak van design, techniek en kwaliteit moeten uitzien opdat ze optimaal zijn aangepast aan Google’s vereisten om goed te scoren. Soortgelijke documenten kan men ook terugvinden bij Bing en Yahoo.

Anderzijds houdt Google zijn zoekalgoritmes strikt geheim. Dit is het andere gezicht van Search Engine Optimization, met name: de verschillende technieken observeren, tussen de regels door moeten lezen, ‘educated guessing’, testen met verschillende sites, de bevindingen van anderen uitproberen en becommentariëren… En dit alles zonder de richtlijnen van de zoekmachines te schaden. Er zijn tal van technieken die helpen om een webpagina beter te positioneren in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines die ontdekt zijn door middel van trial and error. Deze technieken zijn alom bekend binnen de SEO-wereld, maar worden noch bevestigd noch verboden door Google zelf. Wat dit betreft, biedt het internet een schat aan ongestructureerde informatie. Het is aan de SEO-specialist om deze informatie op te sporen, te abstraheren, te testen en te analyseren.

Ook u wil uw site ongetwijfeld zo hoog mogelijk laten positioneren binnen de zoekresultaten van de verschillende zoekmachineproviders. Wel, dan beschikt u over de volgende opties:

  1. U kiest ervoor om het SEO-proces op eigen houtje te bestuderen en de algemene best practices implementeert u zelf
  2. U gaat langs bij een professionele SEO-firma en besteedt het volledige proces uit
  3. U combineert beide methodes. U zorgt ervoor dat u de basisbeginselen van de zoekmachineoptimalisatie onder de knie hebt en al wat u zelf kunt, doet u zelf. De complexere zaken gaat u uitbesteden bij een professionele SEO firma.

.
Welke optie u ook kiest, Seodvize helpt u graag op weg. De meest essentiële begrippen inzake SEO werden er voor u op een zo objectief mogelijke manier uiteengezet onder het menu “Informatie”. Voor de laatste nieuwtjes uit de SEO-wereld kunt u terecht op onze SEO-blog.

Veel bladergenot op deze site!

© 2014 Seodvize.be: Linkbuilding & Freelance SEO Specialist | Disclaimer
BTW BE0535.793.158