SEO procesAls u denkt dat u bovenaan de zoekmachines kunt geraken mits een druk op een knop, dan bent u er aan voor de moeite. Het optimaliseren van een website opdat deze topposities gaat bekleden binnen de zoekresultaten is een iteratief proces dat veel tijd en moeite vergt.

Bovenaan staan = betalen?

Versta ons niet verkeerd, u kunt wel degelijk bovenaan de zoekresultaten staan mits een druk op de knop. We hebben het dan niet meer over SEO, maar wel over SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. Bij deze vorm van zoekmachinemarketing gaat u gesponsorde plekken kopen binnen de zoekresultaten. Bij zowel Google als Bing verschijnt uw site dan helemaal bovenaan en uiterst rechts onder de vermelding ‘gesponsorde links’ (zie deze figuur). U betaalt de zoekmachine dan per keer iemand op uw website klikt. Een dure grap, als u weet dat u in competitieve sectoren algauw 1 tot 5 EUR kwijt bent per enkele klik! Meer over het onderscheid tussen SEO en SEA vindt u op deze pagina: Wat is SEO?

SEO is dus een duurzame investering die u bovenaan in de natuurlijke, niet betaalde zoekresultaten brengt. En eens u hier staat, hoeft u de zoekmachines helemaal niets te betalen. En zeg nu zelf, een website die bovenaan staat in Google vertrouwt u toch ook meer dan een site op pagina 6? Uw naambekendheid en het imago van uw bedrijf krijgen ongetwijfeld een flinke boost als u bovenaan de zoekresultaten verschijnt…

Waarom bekomt men SEO niet met een druk op de knop?

Wel, het antwoord is eigenlijk vrij simpel. Mocht het zo eenvoudig zijn om uw site binnen de kortste keren gratis bovenaan te plaatsen, dan zou iedereen dit toch doen? Dus ook ‘spammers’ die hun sites volproppen met reclame en virussen… Om dit tegen te gaan, ontwikkelden de verschillende zoekmachineproviders ingewikkelde en geheime zoekalgoritimes. Deze algoritmes bepalen de plaats van een website binnen de zoekresultaten op basis van meer dan honderd verschillende factoren. Het feit dat deze algoritmes geheim zijn, is ook hier om spammers en andere kwaadwillige personen die de zoekresultaten ‘vervuilen’ tegen te gaan.

Maar hoe zit het dan met kwalitatieve sites die het wel verdienen om goed te scoren binnen de zoekresultaten? Wat als de zoekmachines uw site niet vinden? Wel, natuurlijk is het een goede zaak dat webmasters hun sites optimaliseren opdat deze makkelijker toegankelijk worden voor de zoekmachinespiders. Vanuit deze visie ontwikkelde Google een gratis handleiding voor beginnende SEO’ers die ondertussen in maar liefst veertig talen beschikbaar is. Deze gids telt tweeëntwintig pagina’s en bestaat hoofdzakelijk uit technische best practices waaraan een site moet voldoen om vlotter geïndexeerd te worden en beter te scoren. Echter, ook het toepassen van deze tips zal uw site niet op miraculeuze wijze naar boven stuwen. Dit citaat uit de handleiding toont aan dat u zich dergelijke illusies best bespaart:

“Hoewel er (helaas) geen geheimen in deze handleiding staan die uw site automatisch de eerste positie geven bij zoekopdrachten in Google, wordt het voor zoekmachines wel gemakkelijker om uw inhoud te crawlen en te indexeren als u de onderstaande praktische tips volgt.”

Maar er is nog meer! Om de meest optimale zoekresultaten te bekomen, gaan zoekmachines hun algoritmes constant aanpassen en verbeteren. De technieken en strategieën om hoger te scoren in de zoekmachine veranderen dan logischerwijze mee. Matt Cutts, hoofd van Google’s Webspam team, verwoordt het als volgt op zijn blog:

“Hundreds of engineers pay attention to our search quality in ways big and small. (…) Some people think that Google changes a few things every few months. At least in search quality, it’s more like a few things every week.”

Het constant aanpassen en verbeteren van de zoekalgoritmes zorgt ervoor dat na enige tijd bepaalde technieken niet meer functioneren. Zo waren keyword metatags, een klein onderdeel in de html-code van een website, vroeger hét summum voor de SEO-specialist. Goede en relevante keyword metatags betekenden toen een gegarandeerde toppositie. Google merkte dat hiervan misbruik werd gemaakt en veranderde prompt zijn zoekalgoritme. Keyword metatags zijn anno 2010 daarom verwaarloosbaar geworden. Een site optimaliseren met technieken uit 2008 betekent niet dat deze in 2011 nog een toppositie in de zoekresultaten zal bekleden. Bijgevolg is het noodzakelijk om op de hoogte te blijven van de nieuwigheden binnen de SEO- en zoekmachinewereld. Indien er zich grote wijzigingen voordoen, dient men deze in acht te nemen. Het constant inspelen op deze veranderingen is de enige manier om een toppositie te behouden.

En toen ontstond de SEO-community…

Kort na het ontstaan van de zoekmachines ontstond ook een heuse SEO-community. Verschillende webmasters gingen uitvoerig verschillende technieken uittesten op en rond hun sites om zo beter te scoren. Door hun ervaringen met elkaar te delen, verkregen zij inzicht in de verschillende zoekalgoritmes. Wenst u ook een hoge positie te bekleden binnen de zoekresultaten, dan dient u vanzelfsprekend een SEO-specialist of zoekmachine-expert te raadplegen die het zoekalgoritme door en door kent. De grootste online SEO-community is ongetwijfeld Moz. De SEO-specialist gaat vervolgens technieken op en rond uw site toepassen opdat deze beter gaat scoren bij de verschillende zoekmachineproviders (Google, Bing, Yahoo, …). Bij Seodvize hebben we deze technieken op basis van eigen ervaringen gebundeld in een drieluik. Meer over deze technieken vindt u op deze pagina: Het SEO-drieluik.

Hoe lang duurt het dan om bovenaan te staan?

Wel, ook dit hangt af van verschillende factoren: de leeftijd van uw site, het aantal backlinks dat u reeds heeft, de concurrentie binnen uw sector… Binnen SEO-middens gaat men ervan uit dat de gemiddelde richttijd om een bestaande website te optimaliseren ongeveer drie maanden bedraagt. Zo lang duurt het gemiddeld eer zoekmachines uw site ‘vertrouwen’ en hem bijgevolg ook een goede ranking toekennen. Een goede SEO-specialist zal uw site op voorhand doorlichten om u vervolgens te informeren wat de haalbaarheid betreft om goed te scoren.

SEO in een notendop

Indien u van plan bent om uw site te optimaliseren, hou dan zeker rekening met volgende zaken:

  • Bovenaan staan en goed scoren bekomt u niet met één druk op de knop.
  • SEO is een iteratief proces dat veel tijd en moeite vergt.
  • De gemiddelde richttijd voor het optimaliseren bedraagt 3 tot 6 maand.
  • SEO is een drieluik. Pas elk luik toe om een zo optimaal mogelijk resultaat te behalen.
  • Ga steeds na of uw SEO-firma of SEO-specialist de meest recente en werkende technieken toepast.

© 2014 Seodvize.be: Linkbuilding & Freelance SEO Specialist | Disclaimer
BTW BE0535.793.158