Het vrijmaken van een aanzienlijk budget voor internetmarketing zou tegenwoordig niet meer mogen ontbreken in elke marketingstrategie. Geen enkel ander medium is momenteel in staat om zo gericht potentiële klanten te bereiken.

Neem bijvoorbeeld dat u CEO bent van een boekenzaak die online boeken verkoopt. Als u met deze site bovenaan staat in de zoekresultaten voor de zoekterm ‘online boeken kopen’ en deze zoekterm een duizendtal keer per maand wordt ingegeven, zal dit een enorme impact hebben op uw omzetcijfers. Dit omwille van het feit dat surfers die deze zoekterm intypen, in de meeste gevallen wel degelijk op zoek zijn naar een plek waar ze online een boek kunnen kopen. Maar ook als het online aanbieden van diensten of goederen geen deel uitmaakt van zijn bedrijfsvoering heeft u er ongetwijfeld baat bij om bovenaan te staan voor bepaalde zoektermen. Steeds meer mensen gaan namelijk even ‘Googelen’ alvorens ze iets aankopen. Een toppositie in de zoekresultaten is dan een goede zaak voor de naambekendheid van een bedrijf en zal beslist ook conversies met zich meebrengen.

Dat het belang van zoekmachinemarketing niet te onderschatten valt, uit zich ook in de praktijk. Onderstaand citaat uit De Standaard (17 juli 2009: 24) toont aan hoe SEO een invloed kan hebben op het bezoekersaantal – en dus ook op de verkoop:

Toch zijn de resultaten soms spectaculair. OptiSeo wist voor SunParks een verdubbeling van het aantal websitebezoekers te realiseren door de site te optimaliseren voor zoektermen als ‘vakantieparken’ en ‘subtropisch zwembad’. Extenseo slaagde erin het aantal bezoekers aan de website voor tweedehandswagens Vroom.be van 1.500 op 24.000 te brengen door te optimaliseren op onder meer ‘auto belgique’.

Een studie van Iprospect (iProspect Blended Search Results Study, 2008), een toonaangevende Amerikaanse Search Engine Marketing firma, bevestigt ook het belang van een goede positie binnen de zoekresultaten. Deze studie, een enquête gevoerd bij 2.404 consumenten, toonde aan dat maar liefst 67% van de zoekmachinegebruikers enkel klikt op de zoekresultaten die verschijnen op de eerste pagina. 17% houdt het voor bekeken na de eerste twee pagina’s en slechts 7% geraakt nog tot aan pagina drie. Staat een website dus niet bij de eerste drie pagina’s, dan mist men wel erg veel potentiële bezoekers…

Een kwalitatieve en correcte SEO-campagne kan dus ongetwijfeld een enorme impact hebben op uw bedrijfsresultaten. Aan u om de juiste partners te selecteren die u hierbij kunnen helpen. Uw zoektocht begint in elk geval bij Seodvize!