Linkbuildingpositionering SEO en linkbuilding

Als je je verdiept in de wereld van de zoekmachineoptimalisatie, dan zal je ongetwijfeld met het begrip ‘linkbuilding‘ geconfronteerd worden. Dit is – of na de meest recente algortime updates was – één van de meest cruciale begrippen binnen SEO. Belangrijk: SEO en zoekalgoritmes wijzigen constant. Blijf op de hoogte door af en toe de berichten op mijn blog te lezen!

1) Positionering van linkbuilding binnen SEO

Een goede SEO strategie omvat verschillende luiken. Vooreerst hebben we het zoekwoordenonderzoek (Keyword Research). In deze eerste fase gaan we opzoek naar zoektermen die aan volgende eigenschappen voldoen:

  • het is haalbaar om voor de zoekterm een toppositie te behalen binnen de zoekresultaten;
  • de zoektermen zijn frequent: ze worden vaak ingegeven in de zoekmachines;
  • de zoektermen zijn winstgevend: ze zullen conversies met zich meebrengen.

Een gouden regel indien je goed wenst te scoren: Iedere pagina optimaliseer je slechts rond één zoekwoordgroep. Wens je voor meerdere zoektermen goed te scoren, dan is het noodzakelijk om nieuwe pagina’s aan te maken. Maar opgepast: doe dit enkel indien je met al deze pagina’s ook daadwerkelijk een meerwaarde voor je bezoeker zal bieden.

Vervolgens hebben we de Onpage Optimization. In dit tweede luik gaan we onze site op technisch en inhoudelijk vlak optimaliseren. URL-rewriting, SEO-copywriting, correcte metatags, treffende titels, interne links, de snelheid van uw website, zorgen dat de bouncerate verlaagt en mensen zo lang mogelijk ‘onsite’ blijven, creatieve content produceren opdat mensen je site meer gaan sharen via sociale media… Allemaal zaken die binnen het tweede luik van het SEO-proces uitvoerig aanbod komen. Maar SEO is meer dan enkel het toepassen van enkele technische ingrepen op uw site! Mochten dit de enige factoren zijn om beter te scoren, dan zou iedereen dit toch doen? En dan kan iedereen, mits een aantal kleine aanpassingen, zomaar bovenaan de zoekresultaten staan. Zo simpel is het niet: de zoekalgoritmes van de verschillende zoekmachineproviders (denk maar aan Google, Bing, Yahoo, Altavista) zitten véél ingewikkelder in elkaar. Een van de belangrijke factoren om goed te scoren, is namelijk het aantal inkomende links naar je webpagina. En dit brengt ons meteen bij het derde luik van Search Engine Optimization: de Offpage Optimization.

Concreet komt het bij de Offpage Optimization neer op het creëren van links, ook wel linkbuilding genaamd. Indien vele sites naar jouw website linken, merken de zoekmachines dat diens inhoud wel eens belangrijk zou kunnen zijn. Goede en relevante backlinks zijn dan ook cruciaal, wil je met je website hoog komen te staan binnen de zoekresultaten. Je zal wellicht al gemerkt hebben dat het behalen van goede en relevante backlinks niet zo eenvoudig is. Ook hier is dit weer logisch. Mocht iedereen dit met het grootste gemak kunnen, dan is het manipuleren van de zoekresultaten kinderspel. Ook de linkbuilder heeft er enige tijd over gedaan om de meest optimale linkstrategieën te achterhalen. Ook voor mij was dit niet anders. Het duurde enige tijd alvorens we de juiste methodes en plekjes hadden ontdekt om op een correcte en efficiënte manier aan linkbuilding te doen. En na een paar jaar bleken die plots niet meer goed te werken. Lees daarom zeker ook mijn blogartikelen over linkbuilding om op de hoogte te blijven van de meest recente technieken, zeker na de Panda en Penguin updates.

In een vierde luik gaan we ten slotte al onze SEO inspanningen meten: we gaan verdiepen in de webstatistieken (via welke keywords komt men op mijn site, welke keywords converteren het best), belangrijke Search KPI’s gaan monitoren, rankings opvolgen, de Webmaster Tools optimaal benutten…

Alle vier de luiken zijn belangrijk! Indien je je gaat verdiepen in SEO zal je snel merken dat, zonder een zoekwoordenonderzoek te hebben uitgevoerd, je geen degelijke Onpage- én Offpage Optimization kunt doen. Laatstgenoemde processen zullen daarom niet goed werken en dit zal een negatieve invloed hebben op uw rangkings. Allemaal verloren inspanningen en geld. Omgekeerd geldt ook. Enkel een website bouwen en aan linkbuilding doen, is zeker niet voldoende om een toppositie te behalen. Het is de synergie van deze luiken die het ‘em doet!

2) Linkbuilding vroeger en nu

Vergeet alles wat je wist van linkbuilding. Na de Google Penguin update is het creëren van links een praktijk die je niet aan beginners en black hat SEO’s mag overlaten. Doe je het tegen de regels van Google, dan staat er een onverbiddelijke penalty (of in het ergste geval een de-indexatie) te wachten.

Voor 2011 kon je zonder zorgen gaan linkbuilden. Ok, de ene link was beter dan de andere en hoe meer kwalitatieve links, hoe beter je rankings. Dit is nu anders. Links spelen nog steeds een belangrijke rol om goed te scoren in Google, maar je moet dit site per site gaan bekijken. Een teveel aan links is een penalty aan je broek. Te veel low quality links gegarandeerd ook. Na de Penguin update is een natuurlijk linkprofiel een absolute must. Daarom heb ik midden 2012 deze blogpost grondig herwerkt. En dit is het resultaat!

3) Maak je site het waard om links te verkrijgen

Alvorens je gaat linkbuilden, zorg er dan steeds voor dat je site het waard is om links te verkrijgen. Bekijk eerst volgende elementen van toepassing zijn voor je website

  • Is je site helemaal af, dus geen ‘under construction’ pagina’s?
  • Heb je een contactpagina en een disclaimer?
  • Bied je geen ‘thin content’ aan – teksten die geen betekenis hebben en enkel maar zijn volgepropt met keywords waarop je goed wenst te scoren?

Is het antwoord ja op al deze vragen, dan is het zinvol om een kijkje te nemen in je webstatistieken. Pagina’s met een zeer lage ‘time on site’ en een zeer hoge bouncerate, bieden wellicht geen meerwaarde aan de bezoeker en beïnvloeden sinds de Panda update de reputatie van je site (en dus je rankings) op een negatieve manier. Ga deze pagina’s eerst herwerken en relevanter maken, of verwijder ze van je site (een no-index tag plaatsen is ook een optie).

4) Analyseer je huidig linkprofiel en schoon daarna op!

Met tools als Link Detective en ahrefs kan je je linkprofiel (grotendeels) in kaart brengen. Deze tool toont aan uit welk type links je backlinkprofiel bestaat. Een te hoge hoeveelheid footer links, comment links en sidebar links duidt op een spammerig linkprofiel en dit beïnvloedt de ranking van je site bijzonder negatief. Heb je in het verleden gezondigd aan het creëren van spamlinks of gekochte links, dan is het hoog tijd om deze op te kuisen: verwijderen die handel! Focus nu op een evenwichtige mix aan kwalitatieve links.

5) Kies voor kwalitatieve links op betrouwbare websites

Indien je links wenst te verkrijgen, ga dan niet voor kwantiteit maar wel voor kwaliteit. Beter 5 links op heel autoritaire sites dan 15 links op blogs en sites die niemand leest. Verkrijg links op sites met unieke én kwalitatieve content. Dit moeten sites zijn die vaak gedeeld worden via sociale media. Dit is namelijk het type sites die een goede reputatie hebben binnen Google en die voor een deel ook aan je doorgeven als jij er een met je site een link krijgt. En kies bijvoorkeur voor sites die hetzelfde geografische doelpubliek hebben en indien mogelijk ook gerelateerd zijn aan het thema van jouw site.

Een voorbeeld van wat not done is: links verkrijgen op blognetwerken bestaande uit blogs – al dan niet met een hoge Pagerank – maar enkel bestaan uit crappy teksten vol links en niet worden gedeeld via social media. Dit soort blogs hebben extreem hoge bouncerates en niemand zoekt ernaar in Google. Hier links verkrijgen is bijzonder verdacht en doet je rankings tegenwoordig meer kwaad dan goed!

6) Creëer de juiste hoeveelheid links in functie van de reputatie (Google Trust) van je site

Niets is gevaarlijker dan een nieuwe site die nog geen vertrouwen heeft bij Google, massaal gaan bombarderen met links, zeker indien dit low quality links zijn. Hier moet je de ideale balans gaan vinden. Een site met een uitstekende reputatie kan grote hoeveelheden links aan zonder dat dit verdacht wordt. Een nieuwe site die nog niet goed scoort zal met argusogen worden bekeken als die plots heel veel links krijgt. In deze blogpost (opent in nieuw venster) lees je meer over de balans tussen de hoeveelheid links die je site nodig heeft en zijn reputatie binnen Google.

Heel belangrijk indien je links gaat bouwen, is de link velocity. Een maand lang links bouwen en daarna stoppen? Geef toe, dat is toch wel heel verdacht! Doe het langzaam doorheen de tijd. Een kleine, nieuwe site? Bouw dan af en toe een linkje. Bij een grote site die al goed scoort kan je dit tempo wel fors opdrijven.

7) Creëer een balans tussen homepage en innerpage links

Kwalitatieve sites hebben een goede balans tussen homepage links en innerpage links. Spammersites hebben vrij vaak enkel links naar hun homepagina of een beperkt aantal overgeoptimaliseerde innerpages. Zorg voor een goede balans, dus geen 90% links naar je homepagina (http://www.seodvize.be) maar ook naar innerpages (http://www.seodvize.be/linkbuilding, http://www.seodvize.be/wat-is-linkbuilding etc.)

8) Varieer je linkteksten

Dit is niet nieuw. Links waarin te vaak het zoekwoord voorkomt waarop je wenst scoren is onnatuurlijk en duidt tegenwoordig op overoptimalisatie. Zorg dat het zoekwoord waarop je wenst te scoren in slechts 5 à 10 procent van je linkteksten voorkomt. Natuurlijke links bestaan voor 50 à 80% uit de brand van je site (en dit in alle mogelijke spellingen: Seodvize, Seodvize.be, www.seodvize.be, Seodvize blog, seoDVIZE etc.) Bij een site van een grote brand (en dus al veel reputatie in Google) kan het percentage van linkteksten met daarin je keyword wat hoger zijn alvorens dit verdacht overkomt. Zorg uiteraard ook dat niet al je links bestaan uit in-content links met een linktekst. Kies ook voor afbeeldingen met een link achter of gewoon een aanklikbare URL: http://www.seodvize.be

9) Enkel dofollow links? Hi Mr. Spammer!

Wil je gegarandeerd een penalty triggeren? Bouw dan enkel dofollow links. Dit is extreem verdacht in de ogen van Google. Een natuurlijk linkprofiel bestaat ook voor een deel uit nofollow links, dit zijn links waar Google geen waarde aan toekent. Je herkent een nofollow link snel als je de link in de broncode bekijkt. Bij een nofollow link zal je er rel=nofollow bij zien staan. Met een SEO Toolbar in je browser kan je meteen alle nofollow links op een wegpagina laten aanduiden in een kleurtje. Handig.

Zo, met bovenstaande tips in het achterhoofd kan je veilig gaan linkbuilden na de meest recente Google updates. Gebruik deze lijst ook om je linkbuilder het vuur aan de schenen te leggen, want linkbuilding is bijzonder gevaarlijk als je het niet op een juiste, ethische manier aanpakt!

Meer info nodig? Neem dan gerust vrijblijvend contact op!

Vond je dit een interessant artikel?
Delen = Awesome!
Ontvang gratis updates

© 2014 Seodvize.be: Linkbuilding & Freelance SEO Specialist | Disclaimer
BTW BE0535.793.158