Nieuwe grote update Google – toekomst SEO

Google is big business. En dan bedoel ik niet enkel voor het bedrijf zelf, maar ook voor miljoenen mensen wereldwijd die Google’s producten op een slimme , soms geniepige manier gebruiken. Die laatste groep wordt steeds groter. Google kan echter niet bij de pakken blijven zitten en moet dus constant blijven innoveren en mee evolueren, willen ze webspam blijvend succesvol bestrijden. We mogen ons binnenkort aan een grote algoritme-update verwachten.

Content farms

Een van die producten die men op een geniepige manier kan inzetten, is Google Adsense. Gebruikers plaatsten een stukje code op hun website en vervolgens worden op deze plek advertenties getoond door Google. Deze advertenties zijn in de meeste gevallen gerelateerd aan de inhoud van de webpagina. Telkens iemand op een van deze advertenties klikt, krijgt de webmaster een bepaald bedrag. Dit leidde ertoe dat vele webmasters massaal content creëerden, puur uit Adsense-winstbejag. Ze onderzochten welke zoekwoorden hen veel geld zouden opbrengen, schreven een tekst van lage kwaliteit betreffende een vakgebied waarover ze niets wisten, om dan vervolgens hun site te gaan SEO’en opdat deze uiteindelijk een goede positie binnen de zoekresultaten behaalde. Gevolg: veel bezoekers, veel klikjes en veel money in the pocket. Dergelijke sites, die ook wel het label “content farm” meekregen, werden een steeds groter probleem.

Negatief voor zoekmachinegebruikers

De zoekmachinegebruiker ervaart dit uiteraard niet als positief. Wanneer hij bijvoorbeeld het zoekwoord ‘goedkoop verzekeringen lenen’ invoert en doorklikt naar de website die helemaal bovenaan in de zoekresultaten staat, wil hij daar iets bruikbaars vinden. Bij content farms is dit niet het geval. In plaats van waardevolle informatie of een antwoord op zijn vraag, krijgt hij een crappy artikel te zien dat (duidelijk) werd geschreven door iemand die niets van verzekeringen af weet. De bezoeker is hier uiteraard niets mee en moet dus terugkeren naar de zoekresultaten om wel nuttige informatie te vinden. In sommige gevallen klikt hij door op een van de Adsense advertenties die naast het crappy artikel staan, in de hoop zo wel nuttige informatie tegen te komen.

Grote Google update op komst

Kwaliteit en een positieve gebruikerservaring zijn de belangrijkste troeven van een zoekmachine. Geen enkele zoekmachine houdt ervan zijn zoekresultaten te zien vervuilen. Google houdt er dus niet van als dergelijke content farms goed scoren, gezien deze geen meerwaarde bieden voor de zoekmachinegebruiker. Om het steeds groter wordende probleem van de content farms te counteren, zijn ze genoodzaakt om mee te evolueren. En dat doen ze ook. In een recente blogpost kondigden ze aan dat de zoekmachinegebruikers binnen de VS zich aan een grote algoritmeupdate mogen verwachten, die maar liefst 10% van alle zoekresultaten zal treffen. Dat is gigantisch veel! Deze grote update zal geleidelijk aan ook gebeuren in de andere landen. In Google België en Nederland mogen we die update dus ook binnen enige tijd verwachten.

Top secret!

Het nieuwe algoritme zou veel beter in staat zijn om content farms op te sporen en deze een lagere positie toe te kennen. Welke nieuwe factoren Google hiervoor in rekening brengt, blijft top secret. Dit is logisch: mochten de spammers weten met welke factoren Google nu rekening houdt, dan zouden ze dit uiteraard weer trachten te counteren. In een recente blogpost op Seomoz werden potentiële nieuwe SEO-factoren uit de doeken gedaan. Deze heb ik hieronder aangepast en aangevuld met eigen inzichten en interpretaties:

  • Tussenkomst van de gebruiker bij het bepalen van de zoekmachinerankings
    Ik ben er vrij van overtuigd dat Google in de (nabije) toekomst ook gebruik zal maken van zijn gebruikers om de zoekresultaten te helpen verfijnen. Een van die mogelijkheden is via de SearchWiki functie. Dit houdt in dat naast ieder zoekresultaat automatisch een ster verschijnt. Dit geldt momenteel enkel indien je bent aangemeld met je Google account. Bij het klikken hierop, wordt de ster geel (zie figuur hieronder) en laat de gebruiker zo blijken dat dit resultaat hem bevalt. Bij volgende zoekopdrachten zal Google deze site automatisch hoger plaatsen binnen zijn gepersonaliseerde zoekresultaten.SearchWiki Goolge update
    Een zijn nog andere voorbeelden van tussenkomsten van de gebruiker. Zo kunnen gebruikers nu al een spamreport indienen bij Google. Via een nieuwe Google Chrome extensie, Personal Blocklist genaamd, kan Google ook mooi zien welke websites het niet goed doen bij de Chrome gebruikers die van deze extensie gebruik maken. Dat ze dit gebruiken als SEO-signaal, wordt weer volledig ontkracht op hun officiële blog, maar ergens kan ik dat maar moeilijk geloven.
  • Tussenkomst van Quality raters
    Dit is niet nieuw: menselijke tussenkomst maakt al een tijdje deel uit van het zoekalgoritme. Zelf ben ik ook aan de slag geweest als Google Quality rater. Quality raters werken op freelance basis voor Google (via een tussenpersoon) en dienen de zoekresultaten te beoordelen. Meer kan ik hierover niet kwijt wegens geheimhoudingsplicht. Een groter aantal Quality raters kan dus ook helpen om spam en onbruikbare informatie uit de zoekresultaten te laten verdwijnen.
  • Meer verzamelde data gebruiken
    Google heeft een ongelofelijke berg aan data, dankzij hun verschillende gratis programma’s. Neem bijvoorbeeld Google Analytics. Heb je een website met een heel hoog weigeringspercentage (bounce rate), dan zal er bij Google ook ergens wel een belletje rinkelen dat jouw website niet bijzonder kwalitatief is. Indien iemand een zoekopdracht ingeeft, een website aanklikt en vervolgens onmiddellijk terug op de backbutton van zijn browser klikt om opnieuw de zoekresultaten te bekijken, zal Google ook wel doorhebben dat het aangeklikte zoekresultaat niet relevant zou kunnen zijn. Tenminste, als dit op grote schaal gebeurt. En dan hebben ze nog Google Chrome, hun tracking cookies via Adsense, Gmail (ze kunnen bijvoorbeeld kijken hoeveel keer een bepaalde website wordt doorgestuurd via email om zo zijn populariteit te meten) en ga zo maar door. Allemaal data die ze kunnen, zullen of misschien al implementeren in hun immer geheime zoekalgoritme.

Kwaliteit is (en wordt nog) belangrijk(er)!

Nog meer dan ooit wordt kwaliteit doorslaggevend. Mensen moeten iets hebben aan de informatie die op uw site te lezen valt. Dus niet alleen een goede copywriting, maar ook inhoudelijk top. Teksten waarover werd nagedacht, teksten die je niet even snel in elkaar flanst. Een website die vertrouwen wekt bij de lezer (en de Google Quality raters), door niet alleen een contactformulier, maar ook adresgegevens, telefoonnummers en dergelijke toe te voegen, een Facebook fanpagina te hebben, een officiële twitter account…

Aan ons SEO’ers om steeds op de hoogte te blijven van de vele wijzigingen en er op de juiste manier mee om te gaan.