Sinds oktober dit jaar (wellicht enkele post panda algoritme updates) merk ik dat het linkbuilden voor nieuwe sites veel voorzichtiger moet verlopen. Vroeger was dit geen enkel probleem. Ik richtte een nieuwe site op, ging als een bezetene gaan linkbuilden en in twee maand tijd stond de site op nummer één voor z’n belangrijkste keywords. Oktober 2011 bracht hier verandering in en dwong me ertoe om mijn linkbuildingmethodes aan te passen.

Te agressieve linkbuilding bij nieuwe site? Penalty!

Te agressief gaan linkbuilden is nooit goed geweest. Indien een bepaalde site héél veel links bijkreeg op korte termijn, dan ging er in Mountain View steevast een spambelletje rinkelen. Maar dit was vroeger enkel het geval bij spammers die honderden links per dag aanmaakten op automatische piloot. Sinds oktober kan ik alleen maar vaststellen dat Google z’n algoritmes grondig heeft verfijnd. Het voorbije trimester heb ik vier nieuwe ‘moneysites’ opgericht. Twee heb ik online geplaatst en heel beperkt gepromoot. Deze sites zijn allebei geïndexeerd en stijgen traag maar zeker in de Google ranking. Bij de andere twee ben ik intensief gaan linkbuilden. Deze laatste twee hebben allebei een penalty aan hun broek gekregen, iets wat ik tot voor kort nog nooit had meegemaakt.

Hoe krijg je een penalty aan je broek?

De methodiek die ik hieronder zal toelichten, werkte vroeger uitstekend. Er was helemaal geen gevaar op een penalty en in no-time stond je bovenaan de zoekresultaten. Sinds mijn twee sites een penalty hebben gekregen en ik identiek hetzelfde verhaal te horen kreeg bij een collega, ben ik ervan overtuigd dat het niet om toeval gaat, maar dat we te maken hebben met een nieuwe algoritme update. Sta me toe om mijn learnings met jullie te delen.

Voor alle duidelijkheid toch misschien even beide sites kort toelichten. Het ging om affiliate sites rond een specifieke keywordgroep. De sites houd ik liever anoniem (wegens te veel plagiaat), daarom zal ik in deze blogpost een fictieve URL gebruiken, maar jullie krijgen wel de werkelijke stats te zien van mijn echte sites. Site 1 was geoptimaliseerd rond 1 keyword: hout zagen (fictief!!). Omdat exacte domeinen veel beter scoren, heb ik daarom www.hout-zagen.be geregistreerd. Op de site stonden Google Adsense advertenties en affiliate links. Aan de content van de site werd héél veel aandacht besteed. De teksten werden geschreven door een professionele tekstschrijver die zich vooraf grondig heeft ingewerkt in het thema. De site bevatte een tiental pagina’s met kwalitatieve content waar de bezoeker van onze site ook iets aan had: boordevol informatie en to the point en dat vertaalde zich ook in een vrij goede bouncerate. Geloof me, aan de kwaliteit van de site kan deze penalty niet te wijten zijn. Site 2 was eveneens geoptimaliseerd rond een bepaald keyword: vliegtickets kopen (fictief!!). Hier stond geen Google Adsense op. Ik registreerde vliegtickets-kopen.be en liet teksten schrijven omtrent de verschillende sites waar je vliegtickets kan kopen. Deze plaatste ik dan online, voorzien van een affiliate link. Beide sites gebruiken “WordPress” als CMS en waren onpage uitstekend geoptimaliseerd.

Casestudie: site 1

Site 1, hout-zagen.be, werd online geplaatst op 5 oktober. Vervolgens ging ik als een bezetene gaan linkbuilden: blogposts schrijven en deze voorzien van een link, tweets, startpagina’s aanmaken, een sitewide link plaatsen naar hout-zagen.be op een van mijn andere sites… Minstens één link per dag en dit gedurende een maand lang en dit terwijl te site nog maar net online stond en geïndexeerd was. De site kwam uitstekend binnen in Google, op plek 10. Al snel kwamen de eerste bezoekers. Andere artikels op de site, bijvoorbeeld over hout klieven (www.hout-zagen.be/hout-klieven) en over zaagmachine hout (www.hout-zagen.be/zaagmachine-hout) gingen ook uitstekend scoren. En toen, op 21 november 2012, gebeurde het onmogelijke. Een penalty aan m’n broek! Alle subpagina’s op de site kregen plots uit het niets een ‘Google slap’. Van een top 5 positie in Google naar ergens eind pagina 9. Hieronder zie je de werkelijke stats van m’n website (rankings gecheckt met CuteRank)

Pagina: www.hout-zagen.be/hout-lieven
Keyword: hout klieven
Verschil in positie: van 20 naar niet in top 100
Stats:

Pagina: www.hout-zagen.be
Keyword: hout
Verschil in positie: van plek 2 naar plek 69
Stats:

Pagina: www.hout-zagen.be/zaagmachine-hout
Keyword: zaagmachine hout
Verschil in positie: van plek 2 naar niet in top 100
Stats:

Pagina: www.hout-zagen.be/tweedehands-hout
Keyword: tweedehands hout
Verschil in positie: van plek 8 naar plek 76
Stats:

Pagina: www.hout-zagen.be
Keyword: hout zagen
Verschil in positie: van plek 1 naar plek 7
Stats:

Zoals je merkt, een behoorlijk vreemde penalty. Op die beruchte 21 november verloren al mijn subpagina’s hun uitstekende rankings. Dit was slechts beperkt het geval bij de hoofdurl, hout-zagen.be. Daar ging ik van de eerste plek (die ik overigens binnen de maand had behaald met deze gloednieuwe site) naar plek 7. Op het hoofddomein was de schade dus beperkt en zoals je duidelijk ziet aan de stats, stond ik na exact een week terug op nummer 1. Dit was niet het geval met de onderliggende pagina’s op de site. Hier heeft de penalty 12 dagen geduurd. En dit was duidelijk te merken aan de stats (en inkomsten). Hieronder een screenshot uit de Google Analytics account.

Die vreemde penalty heeft dus een 12-tal dagen geduurd. Voor sommige subpagina’s heb ik nog steeds niet de oorspronkelijke ranking terug als voor de penalty op 21 november. Op het moment van de penalty had ik geen flauw idee waaraan ik die verdiend had. Kwalitatief was de site zeker in orde, dus manueel (door de Google Quality raters) gestraft was geen optie. Ook technisch was er gedurende de Google penalty niets mis met de websites, alles werd nauwgezet opgevolgd met Google’s hulpprogramma voor webmasters en daar waren geen fouten te vinden. Een (mogelijke) verklaring vond ik pas nadat mijn tweede site identiek hetzelfde tegenkwam…

Casestudie: site 2

Op 12 november lanceerde ik een tweede site: vliegtickets-kopen.be. Ook deze site zag er goed uit, bestond uit een 12-tal pagina’s inclusief disclaimer en contactformulier. Toen de site online ging, begon ik net als bij site 1 meteen te linkbuilden. Manueel kwalitatieve blogposts schrijven, startpagina’s, artikelmarketing, een sitewide link plaatsen vanop een andere site in mijn bezit, Youtube video maken en posten op verschillende sites… Alles ging uitstekend. Twee dagen na lancering kwam de site binnen op plek 11. Twaalf dagen later was de site op z’n voornaamste keyword, zijnde vliegtickets kopen, al gestegen naar plek 8. En hop, op 12 december opnieuw een D-day. Bye bye goede rankings, hello Google Penalty!

Pagina: www.vliegtickets-kopen.be
Keyword: vliegtickets kopen
Verschil in positie: van plek 9 naar niet in top 100
Stats:

Het verschil met site 1 was dat de penalty hier betrekking had op de ganse site, dus niet enkel de subpagina’s maar ook de hoofdURL verdween uit Google. Gevolg: géén bezoekers meer. Hieronder de Google Webmaster Tools statistieken van deze tweede site. Ouch!

Géén visibiliteit meer binnen de zoekresultaten en zoals je ook ziet, tot op de dag van vandaag (ondertussen al 12 dagen) heeft de site nog steeds zijn oorspronkelijke rankings niet terug. Ik ben benieuwd hoe lang het dit keer zal duren. Google, het zou een fijn kerstcadeau zijn mocht u m’n rankings teruggeven!

Linkbuilding: wat goed, wat slecht?

Voor beide sites heb ik identiek dezelfde linkbuildingstrategie toegepast. Hieronder heb ik een balans opgemaakt van de factoren die de penalty mogelijks triggerden.

Zaken die ik naar mijn inziens goed deed:

  • Variatie van de linkteksten: ik heb niet steeds m’n main keyword gebruikt als linktekst, maar ook linkteksten zoals ‘klik hier’, ‘deze site’, variaties en synoniemen van het keyword etc.
  • De links kwamen van heel diverse bronnen: social media, blogs, startpagina’s videosites…

Zaken die ik niet goed deed:

  • 95% van de links die ik creëerde, gingen naar de hoofdurl (onnatuurlijk). Ik had meer links moeten creëren naar de subpagina’s.
  • Te snel beginnen met linkbuilden
  • Sitewide links plaatsen op andere van m’n moneysites, naar m’n nieuwe moneysites (zelfde Google Analytics account -> gemakkelijk voor Google om te detecteren)

Google penalty: totale visibiliteit weg

Een penalty kan verregaande gevolgen hebben. In mijn geval was ik bijna al mijn bezoekers via de organische zoekresultaten kwijt. Geen ramp voor mij, aangezien het hier louter om een nieuwe moneysite ging. Maar als een bedrijfswebsite dit meemaakt, betekent dit wel dat deze een tijd geen bezoekers meer heeft via de organische zoekresultaten van Google en dat men dus verplicht moet investeren in Google Adwords om tegen betaling te verschijnen in de gesponsorde zoekresultaten, teneinde zo toch nog bezoekers te hebben via ‘s werelds grootste zoekmachine. Gelukkig zijn er dus nog moneysites (waarover elke SEO expert beschikt) waarmee we uitvoerig kunnen testen. De enige verklaring die ik voor deze penalties kon vinden, was dat Google z’n algoritme heeft verfijnd en dat te snel gaan linkbuilden voor een nieuwe site tegenwoordig een grote trigger is voor een Google penalty.

Learnings? Go slow!

Een nieuwe site die nog maar net online staat en onmiddellijk massaal veel links bijkrijgt? Onnatuurlijk! Als je met een nieuwe site online gaat, kan je nu eenmaal niet verwachten dat deze meteen op nummer 1 komt te staan. Het duurt enige tijd eer Google je site vertrouwt en je de rankings toekent die je verdient. Vroeger kon je dit proces enorm versnellen door meteen aan kwalitatieve linkbuilding te gaan doen. Na de meest recente algoritme updates lijkt ook dit uit den boze geworden. Google wordt steeds sterker in het gevecht tegen het ‘manipuleren’ van de zoekresultaten.

SEO is een proces van maanden. Het lijkt erop dat we ons hierbij moeten neerleggen. Mijn advies: laat een gloednieuwe site eerst enige maanden rijpen. Gewoon online plaatsen en nu en dan eens een backlink aanmaken. Pas als de site een tweetal maanden online staat, kan je een versnelling hoger schakelen. Ik zie op verschillende fora waar men linkbuilding diensten aanbiedt, steeds meer “only for sites older than two months” verschijnen. Linkbuilders durven niet meer gaan linkbuilden voor sites die nog maar net online gaan, aangezien dit gewoon te onnatuurlijk is. Dus: go slow! Neem je tijd, houd er rekening mee dat een site pas echt gaat renderen via de natuurlijke zoekmachines na één jaar. SEO is meer dan ooit een langetermijninvestering. Wil je sneller resultaat? Dan zijn er nog alternatieven genoeg: Google Adwords, Display advertising, Affiliate marketing

Voel je vrij om je opinie te geven in een reactie hieronder!

Vond je dit een interessant artikel?
Delen = Awesome!
Ontvang gratis updates
Tagged on:

5 reacties op “Opgepast met linkbuilding voor nieuwe sites!

  • December 24, 2011 at 6:23 pm
    Permalink

    Ik heb eerder iets soortgelijk meegemaakt zoals website 1.
    Toen was de boom structuur niet helemaal duidelijk voor google van de content paginas. Door een dropdown menu en het ontbreken van categorien.

    Succes!

  • December 25, 2011 at 1:51 am
    Permalink

    Ik moet eerlijk zeggen, dat ik soortgelijks heb zien gebeuren: Site in april opgericht: binnen de maand topranking. Sedert augustus nieuwe site opgericht die het moeilijk deed in de rankings (bleef steken op een 5e pagina) en opeens verdween mijn indexpagina (dit was in november). Het rare is, omdat ik veel tijd heb gestoken in kwalitatieve tekst, dat ik pas eind oktober begonnen was aan linkbuilding …

    Ik heb twee dingen gedaan: de site opgekuist, want de optimalisatie was misschien net iets teveel (of: net iets te duidelijk voor Google) en 2: slimmer gaan linkbuilden. Ondertussen ranked de site op pagina 2 en stijgt deze toch met regelmaat.

    Kan het zijn dat uw twee sites ondertussen offline zijn gehaald?

  • December 25, 2011 at 11:25 am
    Permalink

    @Kris bedankt om uw ervaring te delen! Handige inzichten!

    De URLs die ik hierboven gebruikt heb (hout-zagen.be en vliegtickets-kopen.be), bestaan niet. De statistieken die je ziet, zijn wel de statistieken van mijn echte sites, maar ik heb er een voorbeeldURL gebruikt en voorbeeldkeywords (die vrij goed te vergelijken zijn met mijn werkelijke websites die deze penalty kregen). Dit omdat ik de sites waarmee ik geld verdien liever anoniem hou.

    Als nog mensen (recentelijk) iets soortgelijks hebben meegemaakt, aarzel dan niet om uw verhaal hier neer te pennen…

  • December 25, 2011 at 10:02 pm
    Permalink

    Net gelezen en ik vond deze quote hier wel toepasselijk: “Gaining too many links too fast – it’s not always the more links the better. Even good links gained too fast can result in a penalty. Google is checking the link velocity – aka the rate in which you earn links – and if you get more links than you deserve, you risk a penalty even if the links are perfectly legit.”

  • December 30, 2011 at 3:23 pm
    Permalink

    @Pieter-Jan: Dat klinkt inderdaad logisch om je sites verborgen te houden, maar een amateurtje als ik, leert altijd graag bij van de ‘concullegas’ :) Ik zie het nu ook staan in het artikel haha, sorry voor mijn vraag dus :)
    De timing bij mijn site was wel opmerkelijk, maar ik vermoed dat het toch wel voornamelijk te maken had met de site zelf. Niettemin worden backlinks uit twitter of een google profile makkelijk zichtbaar, misschien had ik daar wel mee moeten beginnen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>