adwords-geavanceerd-203560
adwords-geavanceerd-203560

Het Seodvize SEO Model

Zoekalgoritmes veranderen constant. Technieken die vroeger werkten, zijn geen garantie op succes vandaag. Omdat het SEO proces de laatste jaren zo is veranderd, heb ik mijn ervaring met het SEO-proces in een volgend model gegoten.

Het Seodvize SEO Model

SEO anno 2014, dat is ervoor zorgen dat je de basics eerst goed krijgt. Met andere woorden, ervoor zorgen dat je site voldoet aan een aantal Core Metrics die voor Google en andere zoekmotoren van cruciaal belang zit. Zit de basis fout? Vergeet het dan maar om goed te gaan scoren. Pas als je aan deze vereisten voldoet, kan je echt je concurrentie het nakijken geven door de “Leverage Metrics” in jouw voordeel te benutten.

SEO model

1. Core Metrics

Dit zijn de drie belangrijkste aspecten binnen het SEO proces. Als het bij een van deze drie fout gaat, dan is dit al voldoende om de volledige performantie van je site binnen de zoekresultaten aan te tasten. Dit moet dus goed zitten!

1.1 On Page Optimization

Hoewel Google onlangs de Hummingbird update lanceerde, geloof ik nog steevast in een goed zoekwoordonderzoek. Het blijft essentieel om eerst voor jezelf uit te maken op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Met deze input kan je beginnen met het definiëren van je sitestructuur en de content die je nodig hebt. Vermijd het excessief voorkomen van duplicate en thin content op je site, want dit heeft wel degelijk een grote impact op je rankings. En ga vervolgens ook na of je site voldoet aan Google’s richtlijnen voor webmasters.

1.2 User Experience

User Experience is een steeds groter wordend onderdeel van het zoekalgoritme. Logisch, want de andere onderdelen zijn “eenvoudiger te manipuleren”. Google beschikt over een pak data en gebruikt deze ook om te bepalen of jouw site het wel verdient om goed te scoren op een bepaalde zoekterm.

Pogosticking is iets wat Google eenvoudig kan meten. Hierbij gaan ze na of iemand die jouw site heeft bezocht, tevreden is met de gevonden resultaten en zijn zoekopdracht dus staakt. Is dit niet het geval, gaat hij terug naar de zoekresultaten en zoekt hij verder, dan is er sprake van ‘Pogosticking‘. Heeft je site vaak last van dit fenomeen, dan mag je nog links hebben en een goede onpage optimalisatie, ranken zal hij niet doen.

pogosticking

Google beschikt overigens over een pak meer data. Hoewel ze claimen geen gebruik te maken van je site z’n bouncerates en de time on site metrics van je pagina’s (via Google Analytics), ga ik toch niet helemaal mee in dat verhaal. Wellicht gebruiken ze het niet rechtstreeks, maar wel onrechtstreeks om de resultaten van de user metrics die ze wél gebruiken, te valideren. En dan heb ik het nog niet gehad over alle data die ze verzamelen als je een Chrome browser gebruikt, of Android, of als er Adsense op je site draait… Er zijn zelfs geruchten dat Google meeleest in je Gmail account. Google is everywhere!

1.3 Linkbuilding

Of je het nu leuk vindt of niet, links zijn nog steeds cruciaal. Een site zonder links zal niet scoren in de zoekresultaten. Ook hier is grondig wat veranderd, zeker na de verschillende Penguin updates. Het gaat niet meer om de links die je maakt, het gaat om de links die je niet maakt. Neem maar even deze case studies door, allemaal sites die een flinke penalty aan hun broek hebben gekregen omwille van foute linkbuildingpraktijken.

Ik krijg wekelijks mails van mensen van wie hun site gepenaliseerd is (en dus nagenoeg onzichtbaar is geworden in de zoekresultaten), omdat ze crappy linkbuilding pakketten (link directories, artikel marketing) hebben besteld bij Belgische en Nederlandse “SEO bedrijven”. Vaak gaat het in dergelijke gevallen om pure algoritmische penalties, maar die zijn ongelofelijk moeilijk te fixen.

Dus, nog meer dan ooit, ligt de focus op kwalitatieve links. Véél beter om minder (maar ultra kwalitatieve) links te hebben, dan veel low quality links die gemakkelijk te creëren zijn. En vooral ook over de nodige portie geduld te beschikken, een toppositie in Google bekom je nu eenmaal niet met een druk op de knop.

2. Leverage Metrics

Allright, is je pagina onpage geoptimaliseerd, heb je kwalitatieve links en zitten de user metrics goed? Dan kan je pas echt gaan ranken in de organische zoekresultaten, als je deze metrics naar je hand weet te zetten. Topposities gegarandeerd!

2.1 Social Signals

Google houdt van sites die goede social signals kunnen voorleggen. En dan heb ik het niet over tweets op fake Twitter accounts, Google +1’tjes en Facebook likes op je fanpagina. Ik heb het over echte, geverifieerde auteurs die je link delen op hun Google+ profiel. Ik heb het ook over verkeer dat via Facebook naar je site komt, omdat mensen jouw pagina’s sharen op hun tijdlijn. En ik heb het ten slotte ook over tweets en retweets waarin je URL voorkomt, getweet door echte Twitteraars met een legitiem volgersprofiel.

2.2 Brand Signals

We weten al langer dat Google een boontje heeft voor grote merken. Waarom zouden ze immers een spammy affiliate website beter laten scoren op een zoekterm zoals ‘autoverzekering’, in plaats van echte, betrouwbare verzekeraars waar je ook effectief een verzekering kan gaan afsluiten?

Brand signals staan nergens gedefinieerd, maar ik zie ze als volgt:

  • het aantal keer dat je merk wordt gezocht in Google
  • het aantal keer dat je URL wordt gezocht in Google (vb: zoekopdrachten naar “jouwmerk.be”)
  • actieve social media accounts
  • het aantal keer dat je merk wordt vermeld op internetpagina’s, dus zonder link, ook wel ‘co-citation’ genaamd
  • het aantal keer dat je merk wordt vermeld in emails (Gmail)
  • .

2.3 Freshness

Waarom zou Google een oude pagina uit 2005 goed laten scoren? Tijden veranderen, info veroudert snel. Sites waar regelmatig nieuwe, unieke en goede content op verschijnt, zijn zoveel interessanter dan oude, statische webpagina’s die in geen jaren up to date zijn gebracht. Google heeft reeds bevestigd dat oudere sites hun goede rankings kunnen verliezen, als er niets meer mee wordt gedaan.

Zoals je merkt, is SEO dus véél meer dan snel wat linkjes en enkele technische ingrepen. Werk aan de winkel dus! Veel succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *