1. De opzet

Exact een maand geleden ging ik op zoek naar vijf vrijwilligers bij wie ik een maand lang enkel social bookmarks mocht creëren naar de webpagina van hun keuze. Met deze case/linkbuilding techniek lag de focus niet op conversies, enkel op het stijgen binnen de zoekresultaten. Zelf had ik bij mijn eigen websites enkel positieve ervaringen met het inzetten van social bookmarking als linkbuilding techniek. Daarom dacht ik: “hoog tijd om deze methode eens uit te proberen bij een breder publiek”.

Via deze blogpost alsook op Twitter kondigde ik deze allereerste case aan. Iedereen mocht één webpagina doorsturen met één, maximum twee zoektermen waarop hij met die pagina wou scoren. Ik vroeg de deelnemers ook de leeftijd van hun pagina te vermelden. Vijf minuten later kwamen de eerste aanvragen al binnen. Uit alle inzendingen heb ik getracht een gediversifieerde keuze te maken. Met andere woorden, pagina’s van verschillende leeftijden, verschillende niveau’s van onpage optimalisatie, moeilijke en haalbare zoektermen… De afgelopen maand heb ik met behulp van specifieke software op verschillende tijdstippen bookmarks gecreëerd. De opvolging gebeurde via CuteRank. Hiermee ging ik na hoe de betreffende pagina’s evolueerden binnen de zoekresultaten. In deze blogpost leest u de resultaten en mijn bevindingen.

2. De werkwijze

De titel van een bookmark is in 99% van de gevallen ook de ankertekst van de link. Daarom was het noodzakelijk om in de titel van de bookmark het zoekwoord te laten voorkomen waarop de website wou scoren. Om het proces zo natuurlijk mogelijk te laten lijken, heb ik de titels gevarieerd. Stel dat een website beter wou scoren op de zoekterm printers kopen, dan heb ik bij het aanmaken van de bookmarks de volgende titels met elkaar afgewisseld:

  • Printers kopen
  • Printers kopen in België
  • U wenst printers te kopen?
  • Printers kopen: het kan ook online!
  • Via het internet printers kopen

Zoals u merkt, de zoekterm “printers kopen” kwam steeds voor in de titel (en dus de ankertekst van de backlink), maar ik heb deze ook aangevuld met andere woorden teneinde geen “spambelletje” te laten rinkelen bij Google.  De beschrijving van de bookmarks waren in het Engels, daar sommige bookmarksites dit vereisten. Ook hier heb ik voor alle vijf de deelnemers de beschrijvingen gevarieerd.

3. De resultaten

3.1 Inventis.be [webdesign]

Zoekterm: webdesign
Te promoten pagina: http://www.inventis.be/diensten/webdesign/
+ Leeftijd van de pagina: 4 jaar
- Concurrentie zoekterm: heel hoog
+ Niveau van onpage optimalisatie: goed

3.1.1 Vooraf

“Webdesign” is een ultracompetitieve zoekterm: er zijn heel veel zoekresultaten, er is heel veel concurrentie en er zijn heel veel geoptimaliseerde en gereputeerde websites die voor deze zoekterm goed scoren. Belangrijk om te weten: vooraf stond Inventis.be op de 5de plek voor de zoekterm “webdesign”, maar niet met te te promoten subpagina, wel met hun hoofddomein http://www.inventis.be/

3.1.2 Resultaten

Aantal bookmarks gecreëerd: +-100


Het is niet gelukt om de te promoten pagina op 1 maand tijd binnen de top 100 te krijgen door middel van het creëren van bookmarks. Hier zie ik verschillende redenen voor: social bookmarking is als linkbuilding methode niet krachtig genoeg om toe te passen bij ultracompetitieve zoektermen zoals ‘webdesign’. Voorts heeft Google al een pagina van Inventis.be geïndexeerd voor de zoekterm webdesign, zijnde het hoofddomein http://www.inventis.be/ en dit op plek 5. Wellicht ziet de zoekmachine dit als de meest relevante pagina van Inventis wat de zoekterm ‘webdesign’ betreft. Gezien de hoge concurrentie lijkt het me dan ook bijzonder moeilijk om een in Google’s ogen ‘minder relevante’ pagina eveneens goed te laten scoren op een zoekterm waarvoor de site al scoort.

Resultaat: Webdesign -> geen waargenomen effect

3.1.3 Mijn advies

Het lijkt me een heel zware opdracht om ook met een tweede pagina goed te scoren op een zoekterm waarvoor de site al goed scoort met een andere pagina. Ik zou een dergelijke linkbuildingcampagne dan ook niet aangaan: het zou te veel geld, tijd en middelen kosten en het effect (zware concurrentie + gaat Google wel een tweede pagina accepteren?) is niet gegarandeerd.

3.2 MyFact.be [online facturatie software / facturatie software]

Zoekterm: online facturatie software / facturatie software
Te promoten pagina: http://myfact.be
+/- Leeftijd van de pagina: 2 maanden
+ Concurrentie: weinig / behoorlijk
+ Niveau van onpage optimalisatie: goed

3.2.1 Resultaten

Aantal bookmarks gecreëerd: +-120

Hierboven (klik op de afbeelding voor een uitvergroting) merkt u de evolutie van de site voor wat de zoekterm ‘online facturatie software’ betreft. Bij de aanvang van de case stond de site op positie 4, na één maand en 120 bookmarks verder staat de site op plek 2 in Google.be (Nederlands). De site stond tussendoor zelfs vier dagen op plek 1.

Resultaat: Online facturatie software -> Stijging van 2 plaatsen

De linkbuilding zelf was gericht op de zoekterm ‘online facturatie software’. Gezien in deze zoekterm ook de minder specifieke (en vaker gezochte) zoekterm ‘facturatie software’ vervat zit, besloten we ook hier het effect van onze social bookmarking na te gaan. Ook hier werd een opmerkelijke stijging waargenomen. Bij aanvang stond te te promoten pagina op positie 21, bij het afsluiten van deze case op plek 12. De site stond ook een aantal dagen op plek 10.

Resultaat: Facturatie software -> Stijging van 9 plaatsen

3.2.2 Mijn advies

Hier zit meer in! Mits meer tijd + kwalitatieve linkbuilding (uitbreiden naar andere linkbuildingmethodes) ben ik ervan overtuigd dat deze website nog heel wat zal kunnen stijgen. Voor ‘online facturatie software’ zou de 1ste plek het doel moeten zijn, wat ‘facturatie software’ betreft, toch zeker top 5. Wat conversies betreft, zou de focus vooral op die laatste zoekterm moeten liggen, daar deze zoekterm ook veel meer zoekvolume met zich meebrengt. Op nummer 1 staan voor ‘online facturatie software’ is geen must aangezien deze zoekterm nauwelijks tot niet wordt ingevoerd in Google (bron: Google Keyword Tool).

3.3 Entreforce.be [consultant gezocht]

Zoekterm: consultant gezocht
Te promoten pagina: http://www.entreforce.be/index/be-nl/4873/navigationcats/2681/
+/- Leeftijd van de pagina: 3,5 maanden
+ Concurrentie: behoorlijk
+/- Niveau van onpage optimalisatie: goed, behalve de URL

3.3.1 Resultaten

Aantal bookmarks gecreëerd: +-100

We slaagden erin om deze subpagina een enorm flinke boost te geven binnen de zoekresultaten. De aanvangspositie op 22 april was de 26ste plek. Kort daarna kenden we eerst nog een dieptepunt (plek 34), maar de komende dag steeg de subpagina en bleef deze ook stijgen. De beste positie was een 3de plek. Bij het afsluiten van deze case stond de pagina op nummer 4.

Resultaat: Consultant gezocht -> Stijging van 22 plaatsen

3.4 Zucht.be [mode en trends]

Zoekterm: mode en trends
Te promoten pagina: http://www.zucht.be/category/mode/
+/- Leeftijd van de pagina: 2 maanden
+ Concurrentie: behoorlijk
- Niveau van onpage optimalisatie: slecht. Deze pagina is helemaal niet geoptimaliseerd om goed te scoren op de zoekterm ‘mode en trends’. Op de pagina zelf vind ik slechts één keer het woordje trends terug. De zoekterm ‘mode en trends’ is nergens in zijn geheel op de pagina te bespeuren: niet in de tekst zelf, niet in de URL, niet in de h1…

3.4.1 Resultaten

Aantal bookmarks gecreëerd: +-120

We stelden onze ranking software in om voor de zoekterm ‘mode en trends’ de positie in de gaten te houden van Zucht.be. De rankingsoftware monitort dan automatisch de positie van de best scorende pagina van dat domein. In ons geval was dat een reeds bestaande pagina, namelijk http://www.zucht.be/vrouwen/shopping/nieuwe-mode-trends-door-de-film-tron-legacy-van-disney. Slechts 1 dag kwam onze te promoten pagina voor in de zoekresultaten en wel meteen op plek 18 (dit heb ik in rood aangeduid). De volgende dag was onze pagina weer verdwenen uit de top 100. Google moet dus hebben beslist dat onze te promoten pagina niet thuishoort in de zoekresultaten, of toch niet voor de zoekterm ‘mode en trends’.

Halverwege de case kwam ik op het idee om ook de positie van Zucht.be voor de zoekterm ‘mode’ te gaan monitoren. Onze te promoten pagina is niet geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘mode en trends’, maar wel voor de zoekterm ‘mode’. Hieronder het resultaat.

Toen ik halverwege de case begon met monitoren, zag ik dat geen enkele pagina van zucht.be in de top 100 stond voor de zoekterm ‘mode’. Maar wie verscheen er twee dagen later? Inderdaad, onze te promoten pagina! De te promoten pagina ging dus niet beter scoren op onze zoekterm ‘mode en trends’, maar wel op de veel competitievere zoekterm ‘mode’ waarvoor de pagina wél een goede onpage optimization had.

Resultaat: Mode en trends -> Geen blijvend effect

3.4.2 Mijn advies

Wil men met de te promoten pagina goed scoren voor de zoekterm ‘mode en trends’, dan raad ik ten sterkste aan om te gaan sleutelen aan de onpage optimization. Zet de zoekterm ook in de titel, de URL en laat deze ook een paar keer voorkomen in de copywriting. Een goede onpage optimization is onontbeerlijk alvorens men met linkbuilding een betere positie tracht te behalen.

3.5 Bloovi.be [online marketing vacatures]

Zoekterm: online marketing vacatures
Te promoten pagina: http://www.bloovi.be/nl/categorie/JC84-online-marketing-vacatures
+/- Leeftijd van de pagina: 1,5 maand
+ Concurrentie: behoorlijk
+/- Niveau van onpage optimalisatie: goed, behalve de copywriting (is er niet)

3.5.1 Resultaten

Aantal bookmarks gecreëerd: +-100

De Bloovi-case was een heel apart geval. Voor ik begon met de case, stond de te promoten pagina op 12. Kort daarna steeg hij naar plek 4, waar hij gedurende 9 dagen bleef staan. En toen begon het onverklaarbare. De te promoten pagina verdween uit de top 100 en CuteRank, mijn ranktracker ging daarom automatisch de eerstevolgende pagina van Bloogvi.be meten binnen de zoekresultaten. Dit was het hoofddomein, www.bloovi.be op plek 39 (zie eerste stip na de vrije val). De komende dagen bleef deze pagina voor de te promoten pagina. De lijn die je in de afbeelding ziet en die niet in een geel kader staat, toont dus de positie van www.bloovi.be (hoofddomein) en niet van de te promoten subpagina. Slechts enkele dagen voor het einde van de case kwam de te promoten pagina weer voor het hoofddomein (zie geel kader op het einde).

Ik ging na of de webmasters geen “disallow” hadden ingesteld in het robots.txt bestand of een “noindex” metatag in de broncode – dit zou een verklaring geweest zijn waarom de pagina niet meer in de top 100 stond (wouden ze me testen?) – maar dit bleek niet het geval. Ik kan ook niet geloven dat het aanmaken van enkele simpele bookmarks de pagina zou deïndexeren, gezien ik nog nooit negatieve resultaten heb gehad met deze methode van linkbuilding. Of ligt de fout bij CuteRank die niet nauwkeurig heeft gemonitord? Ik moet helaas stellen dat ik hier geen logische verklaring voor vond…

Resultaat: Online marketing vacatures -> Daling van 3 plaatsen

3.5.2 Mijn advies

De pagina is goed geoptimaliseerd. De zoekterm komt voor in de URL, in de titel van de pagina en in de h1. Toch wil Google de pagina maar niet blijvend laten ranken op z’n voornaamste zoekterm, ‘online marketing vacatures’. Hier is zeker nog wat trial en error nodig. In de eerste plaats zou ik content toevoegen. Momenteel staat er, buiten een link naar de vacatures zelf, geen tekst op de pagina. Ik zou een relevante tekst van minstens 200 woorden toevoegen en kijken of de positie vervolgens verbetert. Google heeft wellicht -onterecht- het gevoel dat deze pagina niet relevant is voor de zoekterm ‘online marketing vacatures’. Misschien kunnen een aantal kwalitatieve links ook helpen. Blijven testen is de boodschap.

4. Conclusie

Ik heb het gevoel dat ik een voorzichtige conclusie kan trekken, met betrekking tot het inzetten van social bookmarking als linkbuilding techniek. Mijn ervaringen met deze techniek zijn bijzonder positief en met deze case toonde ik aan dat het consistent en gericht bookmarken van een webpagina doorgaans een gunstige invloed heeft op zijn positionering binnen de zoekresultaten. Hieronder heb ik mijn learnings samengevat:

  • Social bookmarking: helpt, maar is geen wondermiddel
  • Onpage optimalisatie (zoekwoord komt reeds voor in de content, in  de titel, in de url) is een must, wil men een degelijk resultaat boeken met deze techniek.
  • Het is vooral een effectieve methode daar waar de concurrentie niet te groot is
  • Verwacht geen effect binnen de vijf dagen. Mocht de case nog een maand langer geduurd hebben, dan waren de resultaten wellicht nog beter.

Ik heb het creëren van bookmarks ondertussen stopgezet. De komende twee weken ga ik nog nagaan hoe de sites verder evolueren, nu ze geen bookmarks meer verkrijgen. Mochten er zich nog spectaculaire wijzigingen voordoen, dan zult u dat hier kunnen lezen.

Fijn dat u deze post hebt doorgenomen! Indien u bedenkingen of opbouwende kritiek hebt omtrent mijn eerste linkbuildingcase, aarzel dan niet om hieronder uw mening te delen in een reactie. En houd Seodvize.be zeker in de gaten, want binnen enkele dagen gaan we van start met een kwalitatieve linkbuilding dienst!

Vond je dit een interessant artikel?
Delen = Awesome!
Ontvang gratis updates

6 reacties op “Social Bookmarking Case: de resultaten

  • May 25, 2011 at 6:38 pm
    Permalink

    Bedankt voor de test Pieter-Jan. Is geapprecieerd. Zou het kunnen omdat de url een dynamische url is ? En voor Google dus een “risico” dat ie morgen niet meer bestaat?
    We gaan je advies volgen en content toevoegen. 200 woorden zal weliswaar niet lukken omdat anders de aandacht teveel zou kunnen weggaan van de vacatures, die uiteindelijk essentieel is voor de bezoeker.

    Succes!

  • May 25, 2011 at 7:29 pm
    Permalink

    @Bloovi Dat kan inderdaad verklaren waarom de URL van de ene dag op de andere uit de zoekresultaten verdwenen was. Ik zou eens moeten opzoeken wat Google’s standpunt is tov. dynamische URLs. Maar met wat content toe te voegen kan je zeker niet missen, ook al is het minder dan 200 woorden. Ik blijf het ondertussen monitoren. Groeten en u bent bedankt voor uw deelname!

  • May 27, 2011 at 1:49 pm
    Permalink

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

  • May 29, 2011 at 10:58 am
    Permalink

    Wat zie je eigenlijk onder een bookmark? Wat kan dat zo allemaal zijn?
    Mooi verslag trouwens.
    Bart

  • May 29, 2011 at 11:48 am
    Permalink

    @Bart bedank!
    Dit bedoel ik met een bookmark: http://www.seodvize.be/linkbuilding-sites-social-bookmarking/

    Update: zucht.be komt vandaag (1 week na stopzetting van de case) binnen in de zoekresultaten (plek 14) op zijn getargete zoekterm ‘mode en trends’. Dit terwijl de pagina zelf nauwelijks onpage geoptimaliseerd is. Hiermee wordt aangetoond hoe krachtig linkbuilding wel is!

    Ook de overige sites blijven positief: Myfact.be staat ondertussen op 1 voor “online facturatie software” en Bloovi.be staat ondertussen op 6 voor “online marketing vacatures”. Enkel bij die laatste heeft de webmaster sinds het einde van de case extra backlinks gecreëerd.

  • August 18, 2011 at 1:33 pm
    Permalink

    Met veel plezier heb ik je artikel gelezen. Erg duidelijk en verhelderend.
    Ik had echter nog een vraagje: Mag ik vragen welke software je hebt gebruikt om de social bookmarks te plaatsen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>