Wanneer sluit Google de laatste hoophole: paid advertorials?

Good job Google webspam team!

De laatste jaren heeft het web spam team van Google ongelofelijk goed werk verricht. Spammers die op korte termijn een top 3 positie wisten te bemachtigen door een site te bestoken met low quality linkbuilding technieken? Verleden tijd. Penguin 1.0 maakte komaf met verdachte linkprofielen en penaliseerde automatisch websites die gebruik maakten van manipulatieve linkbuildingtechnieken zoals blognetwerken, om hiermee op een oneerlijke wijze goed te scoren. Ok, het heeft jaren geduurd, maar inmiddels hebben ze wel een robuust systeem op poten gezet dat verdomd goed is in het onderscheiden van spam ten opzichte van echte kwalitatieve websites.

Pas na de Penguin 1.0 update (april 2012) ben ik pas echt respect beginnen krijgen voor Matt Cutts, hoofd van Google’s webspam team en tevens hét gezicht van Google voor alles wat met de kwaliteit van de zoekresultaten te maken heeft. Ik kreeg toen voor het eerst het gevoel dat Google het nu wel meent met z’n webmaster richtlijnen en sites die hieraan zondigen, actief gaat bestraffen met een penalty of deïndexatie. Tip: abonneer je op hun updates via hun officiële Youtube kanaal.

Maar wanneer sluit die laatste loophole?

Doordeweekse SEO spammers zijn nu out of business, maar de jongens met het grote kapitaal wisten doorgaans aan de algoritme-updates te ontsnappen. Het waren dan ook voornamelijk kleine webshops, bedrijven en individuele affiliate marketeers die zondigden aan de goedkope linkbuildingmethodes waarmee je uiterst snel je website naar een top 3 positie kon schieten. De grotere (affiliate) partijen en websites kochten doorgaans kwalitatieve (en bijgevolg dure!) links op kwalitatieve blogs, waarvoor zij tot op heden nog niet bestraft werden. Veel bloggers smelten als zij een briefje van 50 EUR zien, in ruil voor een blogpost met een aantal links…

Advertorials in de praktijk

Ik check heel regelmatig linkprofielen van websites die goed scoren, levert altijd interessante inzichten op. Een tool zoals Ahrefs leent zich hier uitstekend toe. En twee specifieke sites volg ik al een tijdje, omdat deze site zich op 10 maand tijd vanuit het niets konden opwerken tot een absolute autoriteit binnen hun sector. Op praktisch elke zoekterm waarrond deze sites geoptimaliseerd zijn, vind je hen terug op een top 3 positie. En wat bleek na analyse van hun backlinkprofiel: beide sites maakten op heel grote schaal gebruik van paid advertorials. Dit zijn een “gesponsorde” artikels over de site in kwestie, met daarin één of meerdere links. Hieronder een willekeurige selectie van backlinks naar een van deze sites. Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken.

paidadvertorials

Merk op dat het voornamelijk beauty bloggers zijn. Gemakkelijke prooien, doen alles voor wat extra zakgeld en er zijn er gigantisch veel. Bovendien hebben ze vaak veel volgers, een hoge PageRank en zijn links op hun sites best wel kwalitatief te noemen. Gewoon even doorklikken naar de blog en bij een aantal zie je meteen dat het om een advertorial gaat:

advertorial

Natuurlijk pakken deze sites het slim aan. Elke maand een aantal kwalitatieve advertorials, opdat je backlinkprofiel gestaag stijgt. Dit in afwisseling met nog een aantal startpagina’s blijkt hét succesrecept om anno 2013 de zoekresultaten naar je hand te zetten. Hieronder zie je mooi hoe een van deze twee sites dit gestaag aanpakt.

backlinkpatroon

Googles standpunt tov. advertorials

Google’s standpunt is heel duidelijk. Advertorials plaatsen met als doel de PageRank van je site te beïnvloeden, is een absolute schending van hun kwaliteitsrichtlijnen. Deze methode om betaalde links te kopen, is een praktijk die al jaren verboden is. Maar gezien dit – wat mij betreft – de enige grote loophole is die Google nog niet algoritmisch kon aanpakken, maken nog vele SEO’ers die welliswaar over grote budgetten beschikken, hier gebruik van. Uiteraard is Google zich hier ten volle van bewust. Matt Cutts plaatste een aantal dagen geleden nog een videopublicatie op Youtube waarin hij het nog eens expliciet over advertorials had.

Klare taal als je het mij vraagt. Doe je aan advertorials, dan moet je duidelijk vermelden dat het om een advertorial gaat EN net zoals elke andere betaalde link moet hij het rel=”nofollow” attribuut meekrijgen om geen PageRank door te geven. En dit laatste is net hetgeen zovelen niet doen. Komt hier nog bij dat de meeste bloggers te weinig kennis hebben om te weten dat ze door dit soort praktijken (het niet “nofollowen” van betaalde links) ook hun eigen blog in gevaar kunnen brengen.

Een kwestie van tijd

Het is maar een kwestie van tijd alvorens deze loophole ook gesloten zal worden. Oorspronkelijk had ik gedacht dat dit al het geval ging zijn met de lancering van Penguin 2.0 op 22 mei, maar dit bleek niet het geval. Toch weet ik 100% zeker dat Google ook hier in staat zal zijn om de grootste overtreders algoritmisch af te straffen. Tijdens de Search University had ik het geluk om Christoffel Hiltermann (Webmaster Outreach Specialist en tevens m’n 2de Google idool na Matt Cutts) kort te spreken hierrond. Hij bevestigde me dat deze problematiek bij een van de volgende updates zeker wordt aangepakt. En kwestie van tijd dus…

Conclusie

Een verwittigd man is er twee waard. Maak jij of je agentschap gebruik van dit soort praktijken? Dan is het hoog tijd om deze links op te kuisen en te nofollowen. Het is maar een kwestie van tijd alvorens Google ook deze laatste grote loophole zal sluiten.